Klei voor kleuters

Renkums Beekdal & Koot


Waar komt klei en zand vandaan? En wat kan je er mee?

Dit project combineert landschap en onderzoek van materiaal uit het landschap met beeldende lessen. De introductie is een filmisch verhaal dat vertelt over de rivier de Rijn die vanaf de oorsprong grind, zand en klei met haar water meevoert en langs de oevers afzet. Daarna onderzoeken de kinderen in de klas zand en klei met behulp van een leskist met instructiekaarten en onderzoeksmateriaal.

Onder leiding van beeldend docent Marjolein Koot bouwen de kinderen met verschillende soorten klei samen op een grote tafel een rivierlandschap: stad, bergen, rivier. Na de workshop blijft het materiaal in de klas, zodat de kinderen nog door kunnen bouwen en spelen. 

 

Doel:

De leerling ontdekt door te experimenteren en hun zintuigen te gebruiken wat klei is en waarin het verschilt van zand.
De leerling beleeft en fantaseert over het verhaal van klei in het Renkumse door er gericht naar te kijken, er over te praten en vragen te stellen.
De leerling geeft zijn ideeën vorm in beeldend werk en vertelt over wat hij wil maken en hoe hij dat aanpakt.

Tijdsinvestering:

2 lessen door de leerkracht (introductie en werken met leskist), 1 beeldende les van 2 uur.

Opmerkingen:

St Renkums Beekdal brengt de leskist naar de school. De school zorgt zelf voor het terugbezorgen van de leskist bij Informatiecentrum Renkums Beekdal.

<< overzicht

Organisatie
Renkums Beekdal & Koot
Type
project
Discipline
Beeldend, NME (Natuur en milieueducatie)
Niveau
groep 1 - 2
Periode
in overleg
Plaats
op school
Kerndoelen
Kerndoel 42: Natuurkundige verschijnselen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Domeinen
Lokaal
Trefwoorden
klei
onderzoekend leren
omgeving
erfgoed
beeldend
Renkum
geschiedenis
Informatie
Bekijk bestanden