George en de robot

de Zoomerij


Omschrijving:

George krijgt een grote robot voor zijn verjaardag. Omdat hij niet zo netjes om gaat met de afstandsbediening, gaat het al snel mis. De robot gaat stuk!

N.a.v. het verhaal van George leren de kinderen tijdens deze unplugged les spelenderwijs iets over hoe een Robot of een computer “denkt”(Computational thinking).

 

Doel:

Deelvaardigheid: Computational thinking

  • Realiseren wat een eenvoudig patroon is
  • Herkennen van visuele patronen zoals bv in dans muziek of afbeelding
  • Ordenen van voorwerpen op 1 of meer zichtbare of (onzichtbare) eigenschappen
  • Plaatsen van (deel-) opdrachten in eenvoudige volgorde
  • Herkennen van de herhaling in verschillende situaties
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Geven van een reeks instructies aan een ander (mondeling of via symbool) voor het uitvoeren van een bepaalde taak.

Tijdsinvestering:

1 uur

Verdere benodigdheden:

  • Digibord
  • WIFI code

<< overzicht

Organisatie
de Zoomerij
Type
les
Discipline
Mediawijsheid
Niveau
groep 1 - 3
Domeinen
Bibliotheek
Trefwoorden
Computational thinking
digitale geletterdheid