Programmeren een stap verder

de Zoomerij


Met de les programmeren maken de kinderen kennis met de “achterkant” van apparaten zoals de tablet, de smartphone en de computer. De leerlingen maken kennis met verschillende apps, sites en programma’s waarbij ze creatief en logisch na moeten denken. Voorzichtig worden de eerste stappen gezet op het gebied van programmeren en ontdekken de leerlingen dat dingen niet zomaar op het beeldscherm verschijnen. Wist je dat er in de toekomst een tekort aan programmeurs dreigt te komen? Het is dus belangrijk dat we onze digitale talenten gaan ontdekken en ontwikkelen! 

Deze les sluit naadloos aan op programmeren de basis.

Doel:

Deelvaardigheid: Computational thinking / ICT-basisvaardigheden

  • Praten met elkaar hoe een probleem kan worden opgelost met een computer robot
  • Verkennen of een probleem kan worden opgelost met een computer/robot
  • Conclusies trekken uit de als,- dan redenering
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Geven van een reeks instructies aan een ander
  • Voorspellen van gedrag bij de werking van simpele (computers/robots) door logisch te redeneren.

Tijdsinvestering:

  • Lesduur: 120 minuten

Verdere benodigdheden:

  •  Digibord met geluid
  • WIFI code

<< overzicht

Organisatie
de Zoomerij
Type
les
Discipline
Mediawijsheid
Niveau
groep 5 - 8
Plaats
Op school
Domeinen
Bibliotheek
Trefwoorden
Computational thinking
ICT-basisvaardigheden
Digitale geletterdheid