Natuur als Wonder 2.0
Renkums Beekdal & Verbaan
Door de bomen het bos niet meer zien. Of juist wel?
Door heel goed naar bomen te kijken ontdekken de leerlingen overeenkomsten en verschillen. Wat is de structuur van de stam? Zijn alle blaadjes even groen? Zijn alle blaadjes aan dezelfde boom ook allemaal hetzelfde? En als je van heel dichtbij kijkt? Ontdek je dan allemaal nieuwe dingen? Zijn alle bomen in het bos hetzelfde?
Door de bomen in de buurt van de school heel goed te onderzoeken leren de kinderen niet alleen over de natuur, maar leren ze ook kijken als een kunstenaar. Net als de leerlingen gingen ook de schilders van de Oosterbeekse school de natuur in, waar ze zich lieten inspireren door kleuren, vormen en structuren van bomen.
Het tweede onderdeel is een beeldend/filosofische les over het verschil tussen de natuur en een schilderij van de natuur aan de hand van schilderijen. De kinderen maken hun eigen bomenschilderij.
De leerkracht werkt in een afsluitende les met de leerlingen de creatieve opdracht verder uit.
Doel:
- Leren kijken naar bomen en de onderdelen waaruit ze zijn opgebouwd.
- Verwondering over de natuur in je eigen omgeving als start om zelf een schilderij te maken.
- Kennismaken met kunst geïnspireerd op de eigen omgeving
Tijdsinvestering:
1 uur buitenexcursie in de buurt van de school, 1,5 uur filosoferen en schilderen op school
Verdere benodigdheden:
School zorgt bij de schilderles voor elk kind voor schilderpapier A3.
Per groepje:
- kranten om de tafels mee af te dekken.
- bakjes (eierdozen) gevuld met plakkaatverf (liefst een beetje natuurkleuren en zwart/ wit)
- Kwasten van diverse diktes