Patronen klonen
MU
Programmeren zonder computer... Kan dat?! Echt wel!! Door te denken als een computer kun je tot onverwacht creatieve resultaten komen. Je krijgt les in patroonherkenning in computers. De leerlingen kijken naar kunstwerken van mediakunstenaar Dries Depoorter. Welke data gebruikt Dries allemaal? En hoe werkt die software eigenlijk?
De les wordt afgeloten met een oefening in patronen herkennen. Leerlingen maken hierbij een abstracte versie van zichzelf. Ze kijken als een computer naar zichzelf en maken een gecodeerd zelfportret. Als je eenmaal doorhebt hoe het werkt, zie je precies welke zelfportretten binnen dit programma passen.
Tijdsinvestering:
De workshop duurt 90 minuten.
Verdere benodigdheden:
Gekleurde stroken papier (halveer A4 in de lengte). Let op dat er ook genoeg kleuren bijzitten die kinderen kunnen gebruiken als huidskleur (dus zowel beige- als bruintinten), scharen, lijm (het liefst pritstiften), digibord of beamer, wifi