Gustav en de vliegfiets
PNT
'Als het niet kan, kunnen we het toch proberen.'
Jan is op fietsvakantie met zijn ouders. Steeds heuvel op en heuvel af tot ze stranden op een camping in Zuid-Duitsland vanwege de regen. In een verkenningstocht in de omgeving leert hij Gustav kennen. Een uitvinder die vreemde instrumenten bouwt en verwarrende vragen stelt. “Is het Orkest af? Kan je ook over het dal fietsen, in plaats van er doorheen? ” Jan wordt nieuwsgierig en ontdekt dat Gustav een grote droom heeft: een vliegfiets bouwen. Hij wil als een vogel van heuvel naar heuvel vliegen. Maar Gustav is oud. Lukt het met Jan’s hulp de droom in vervulling te laten gaan?
Gustav en de Vliegfiets is geïnspireerd op het werk en leven van Gustav Mesmer. Een voorstelling vol zelfgebouwde instrumenten over het najagen van dromen, het bevragen van de wereld, uitvinden en Vliegfietsen.
PNT vertelt verhalen die je vroeger het liefste op je cassettedeck, walkman of in je boeken had gevonden. Meeslepende voorstellingen die je verbeeldingskracht en het vermogen om met compassie naar je eigen leefomgeving te kijken verstevigen.
Toelichting van CultuurCompaan
Deze voorstelling hebben we vertoond op de kick off van CMK4 waar directeuren en ICC'ers reeds hebben kunnen genieten van deze wonderlijke voorstelling. Een voorstelling die nieuwsgierig maakt en verwonderd. Wat er allemaal mogelijk is met alledaagse voorwerpen en hoe je met doorzettingsvermogen het onmogelijke kunt bereiken. Met weinig middelen maar met een grandioze expressie sleurt de acteur je mee in het verhaal. Er wordt gelachen en de nieuwsgierigheid van de leerlingen wordt enorm geprikkeld!
Tijdsinvestering:
Voorbereidende les door kunstprofessional in de klas – 60 min
Voorstelling – 45 min
Reflectie – door de leerkracht in de klas naar eigen inzicht
Organisatie/vorm:
1. Voorbereidende les op de eigen school, verzorgd door een kunstprofessional.
Deze les vindt binnen 3 weken voor de voorstellingsdatum plaats. Voor het inplannen van de voorbereidende workshop ontvang je een roostervoorstel om te accorderen of af te wijzen.
2. Bezoek aan de voorstelling
3. Afsluitende les, verzorgd door de eigen leerkracht en naar eigen inzicht. De reflectie toolkit en eventueel beschikbaar lesmateriaal horend bij de voorstelling kan je handvaten geven om deze les vorm te geven.
Verdere benodigdheden:
De leerkracht is verantwoordelijk voor het organiseren van vervoer van en naar school.
Bij de voorstelling hoort een voorbereidende les in de klas. Deze wordt door een externe kunstprofessional verzorgd.