Ik zie, ik zie wat jij niet hoort
PhilZuid i.s.m. De Stilte
Ik zie, ik zie wat jij niet hoort
en het is….. een geluid?
Het klinkt prachtig, maar wat is het? En waar komt het vandaan?
Hoe wat je niet had verwacht, je toch kan verrassen.
Zes mensen nemen je mee in een spel met de zintuigen. Daar staan ze, schouder aan schouder op een rij. Te wachten. Wie durft te beginnen? Vier musici, twee dansers en acht decorstukken creëren een eigen speelveld vol spelletjes die spontaan ontstaan. Zonder dat er een woord aan te pas komt. Door de poëtische dansstijl van de Stilte te combineren met live muziek, gespeeld door musici van Philzuid, ontstaat een magische voorstelling die ruimte laat voor verbeelding en eigen interpretatie. Zelfs als niets klinkt, ervaar je muziek in je hoofd bij het zien van de dans en het fysieke spel. Muziek van onder andere Théodore Dubois, André Jolivet en Henri Tomasi blaast volop leven in het abstracte decorlandschap van ontwerper Floris Hovers.
Toelichting van CultuurCompaan
PhilZuid maakt klassieke muziek toegankelijk voor leerlingen en dat doe De Stilte met moderne dans. Beide genres zijn niet makkelijk, maar door de professionaliteit van deze gezelschappen kan een leerling zich overgeven en mee laten voeren. In een speelzaal neemt het publiek plaats rondom een leeg speelvlak. De harpiste gaat zitten, pakt de harp uit en begint te spelen. Voor je het weet zit je midden in een huiskamer met zes mensen erin. Hoe klinkt dans en hoe ziet muziek eruit? Een spel met zintuiglijke verwarring en onverwachte momenten. Hoe wat je niet had verwacht je opeens kan verrassen.
Tijdsinvestering:
Voorbereidende les door kunstprofessional in de klas – 45 min
Voorstelling – 45 min
Reflectie – door de leerkracht in de klas naar eigen inzicht
Organisatie/vorm:
1. Voorbereidende les op eigen school, verzorgd door kunstprofessional.
De les vindt (idealiter) binnen +/- 3 weken voor de voorstellingsdatum plaats. Voor het inplannen van de voorbereidende workshop ontvangt de cultuurcoördinator van de school een roostervoorstel om te accorderen of af te wijzen.
2. Bezoek aan de voorstelling
3. Afsluitende les, verzorgd door eigen leerkracht
Verdere benodigdheden:
Deze voorstelling wordt geprogrammeerd in wijkhuizen of (indien mogelijk) op de school zelf. Wanneer er gespeeld wordt voor het speciaal onderwijs dan worden er afspraken gemaakt over de uitvoering van de voorstelling op maat.
De leerkracht is verantwoordelijk voor het vervoer van en naar school indien de voorstelling plaatsvindt in een wijkhuis. Het streven is om dit zoveel mogelijk op loopafstand van school in te plannen.
Bij de voorstelling hoort een voorbereidende les in de klas. Deze wordt door een externe kunstprofessional verzorgd.