Rappe en de rots

TG Winterberg


De wereld staat altijd ‘aan’. Overal gebeurt altijd wel iets. Prikkels wisselen elkaar razendsnel af en voeden de honger naar méér. Zie je wel alles? Mis je niks? Stilstaan is geen optie, want stilstaan is saai. Rappe en de Rots is een poëtische voorstelling met poppen en objecten, snelle vragen en langzame antwoorden. Meervoudig Zilveren Krekel-winnaar Marlyn Coetsier gaat op zoek naar de balans tussen rennen, vliegen, alles en helemaal niks. Want ergens in het midden is het fijn vertoeven.

Iedereen noemt hem Rappe
want hij haast van hot naar her.
Rappe die raast altijd,
heel snel en mijlenver.
Dag in dag uit
en heen en terug,
rent razende Rappe vliegensvlug.

“Hoe sneller je gaat
hoe meer je ziet.
Want als je stil staat
dan leef je niet!”

Voor Rappe is rennen het antwoord op alle vragen. Als hij rent, voelt hij zich sterk, komt hij altijd op tijd en kan niemand hem pakken. Daarom blijft hij maar gaan. Honderd keer de wereld rond. Tot hij op een dag, BAM!, tegen Rots aanbotst.

Rots zegt dat je veel meer kunt zien als je stilstaat.
Rots zegt dat je dat sneller kunt denken als je het rustiger aan doet.
Rots zegt soms ook even helemaal niets.

De voorstelling is geïnspireerd op het prentenboek Haast van Stéphane Servant. Dit boek is na afloop van de voorstelling verkrijgbaar.

Tijdsinvestering:

Voorbereidende les van de kunstprofessional op school: ongeveer 45 minuten
Voorstelling: ongeveer 50 minuten
Reflectie en verwerkingsles in de klas: naar eigen inzicht leerkracht, lesbrief beschikbaar

Verdere benodigdheden:

Voorbereiding
Onder de knop [bekijk lesvoorbereiding] vind je (na inloggen) al het materiaal om je bezoek zo goed mogelijk voor te bereiden. Het document 'LEES DIT TER VOORBEREIDING' bevat een overzicht van alle beschikbare (digitale) materialen en wat essentieel is om zelf met je klas door te nemen.

In de weken voorafgaand aan de voorstelling komt een externe kunstvakdocent in de klas om de leerlingen voor te bereiden op het voorstellingsbezoek. In deze les zal ook gebruik worden gemaakt van het beschikbare lesmateriaal. Je hoeft er dus zelf niet mee aan de slag. Eventuele opdrachten die niet aan de orde komen, of juist heel erg in de smaak valllen, kun je uiteraard nog eens doen. 

Reflectie
Voor een reflectie in de klas vind je onder de knop [Bekijk lesvoorbereiding] de reflectie toolkit met handvaten voor een kringgesprek en creatieve verwerkingslessen. 

Opmerkingen:

  • Voor het inplannen van de voorbereidende workshop ontvangt de cultuurcoördinator van de school een roostervoorstel om te accorderen of af te wijzen.
  • De les vindt (idealiter) binnen +/- 3 weken voor de voorstellingsdatum plaats. De school ontvangt voorafgaand aan de activiteit een herinneringsbericht met alle informatie.

<< overzicht

Organisatie
TG Winterberg
Type
project
Discipline
theater
Werkvorm
Receptief, Reflectief
Competenties
reflecterend vermogen
Niveau
groep 1 - 2
Periode
31 maart t/m 4 april 2024
Plaats
In theater de Kring (de kleine zaal)
Kerndoelen
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
poppentheater
mindfulness
kleuters
weinig tekst
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding