Lessenreeks computational thinking- Programmeren

de Zoomerij


Programmeren

Wist je dat in sommige landen programmeren al een verplicht vak is op de basisschool? Programmeren is het beroep van de toekomst.                                                                                                                                 

Computational thinking gaat over meer dan programmeren alleen. Door computationeel denken kun je oplossingen zo aan een computer vertellen dat deze het begrijpt. Je biedt de computer kleine logische denkstappen aan.

Leerlingen maken doormiddel van deze lessenreeks kennis met de basisstappen van het programmeren. Leerkrachten zullen ervaren dat ze al veel meer aan desbetreffende leerdoelen werken, dan dat ze in de gaten hebben. Deze lessenreeks draagt bij aan een doorlopende leerlijn binnen de school.

Hoe werkt het?                                                                                                          

De mediacoach bespreekt samen met de contactpersoon de inhoud van de lessenreeks. Specifieke wensen kunnen worden aangegeven. Extra teamscholing of een inspiratiesessie nodig? Dit kan in overleg.

Voor wie is het?                                                                                                                    

Deze reeks is bedoeld voor de groepen 1 t/m 8. Elke groep krijgt 1 les aangeboden.

 

Doel:

De lessen zijn gericht op programmeren en bevorderen computational thinking en het probleemoplossend vermogen bij leerlingen. De definitie van SLO van computational thinking is:

“Computational thinking is het procesmatig (her)formuleren van problemen op een zodanige manier dat het mogelijk wordt om met computertechnologie het probleem op te lossen. Het gaat daarbij om een verzameling van denkprocessen waarbij probleemformulering, gegevensorganisatie, -analyse en -representatie worden gebruikt voor het oplossen van problemen met behulp van ICT-technieken en -gereedschappen.”

Computational thinking is onderdeel geworden van de 21e eeuwse vaardigheden. Programmeren is een manier waarop leerlingen aan hun computational thinking vaardigheden kunnen werken.

Meer informatie over computational thinking is te vinden op de website Curriculum van de Toekomst van SLO:

http://curriculumvandetoekomst.slo.nl/21e-eeuwse-vaardigheden/computational-thinking

Met deze lessenreeks werkt u aan een doorlopende leerlijn binnen de school.

Tijdsinvestering:

  • Lesduur: Groep 1t/m 3 duren de lessen 30 min tot maximaal 60 minuten.
  • Lesduur: Groep 4 t/m 8 duren de lessen 90 tot max 120 minuten.

Verdere benodigdheden:

  • Digibord
  • Wifi code
  • De Mediacoach beschikt over Ipads
  • Overige benodigdheden worden per les afgestemd

<< overzicht

Organisatie
de Zoomerij
Type
les
Discipline
Mediawijsheid
Niveau
groep 1 - 8, volwassenen
Plaats
Op school
Domeinen
Bibliotheek
Trefwoorden
Computational thinking
Programmeren
Digitale geletterdheid