Games ontwerpen met Bloxels

de Zoomerij


Tijdens deze les ‘Games ontwerpen met Bloxels’ leren kinderen hoe ze met Bloxels Edu een eigen platformspel kunnen ontwerpen en bouwen.

Wat maakt een spel nu een goed spel? Een game kun je niet zomaar bouwen. Daar is onderzoek voor nodig. De kinderen kruipen in de huid van de gebruiker om te ontdekken wat een spel interessant, leuk of spannend maakt. Welke spelelementen zou je daar voor nodig hebben? Met deze spelelementen wordt het zelf bedachte spel uitgewerkt. Dit gemaakte ‘prototype’ wordt vervolgens getest en aangepast en uiteindelijk mag er natuurlijk gespeeld worden! We noemen deze manier van ontwerpen ook wel ‘design thinking’.

Voor deze les maken we gebruik van Bloxels Edu. Een speelset Bloxels Edu bestaat uit een spelbord met 13 keer 13 vierkante gaatjes, een berg blokjes in acht kleuren en een app. Op het spelbord bouwen kinderen bijvoorbeeld hun eigen avatar met de gekleurde blokjes. Deze kunnen ze vervolgens fotograferen en opnemen in de app van Bloxels. Met dat wat je fysiek bouwt kun je daarna je eigen game creëren.

Doel:

Deelvaardigheid: Computational Thinking

  • Praten met elkaar over hoe een probleem kan worden opgelost met een computerprogramma
  • De Leerling onderzoekt en beschrijft het model dat achter een eenvoudig computerspel zit
  • De leerling kan een spel met Bloxels ontwerpen
  • Begrijpt wat design thinking is, past het toe en verplaatst zich in de gebruiker
  • Voert stap voor stap een reeks handelingen uit en test ze

Tijdsinvestering:

  • Lesduur 90 minuten

Verdere benodigdheden:

  • Digibord
  • WIfi code
  • Chromebooks

<< overzicht

Organisatie
de Zoomerij
Type
les
Discipline
Mediawijsheid
Niveau
groep 5 - 8
Plaats
Op school
Domeinen
Bibliotheek
Trefwoorden
Computational thinking
Digitale geletterdheid