Verhalen programmeren met Cubetto

de Zoomerij


De mediacoach neemt haar vriendje Cubetto mee. Cubetto is een vriendelijke houten robot die kinderen spelenderwijs leert programmeren. Door de kleurrijke blokken op het speelbord te plaatsen, laat je de Cubetto de door jou bepaalde route rijden. Cubetto houdt van avonturen en aan de hand van een verhaaltje hoor je waar hij naar toe wil. Een mooie manier om verhalen en programmeren te combineren. Het draagt tevens bij aan de uitbreiding van de woordenschat.

 

Doel:

Deelvaardigheid: Programmeren

  • Praten met elkaar hoe een probleem kan worden opgelost met een computer/robot
  • Conclusies trekken uit de als, - dan redenering
  • Uitvoeren van een taak door stap voor stap een reeks handelingen uit te voeren
  • Geven van een reeks instructies aan een ander
  • Voorspellen van gedrag bij de werking van simpele (computers/robots) door logisch te redeneren.

Tijdsinvestering:

  • Lesduur 60 minuten

Verdere benodigdheden:

  • Digibord
  • Wifi code

<< overzicht

Organisatie
de Zoomerij
Type
les
Discipline
Mediawijsheid
Niveau
groep 1 - 3
Plaats
Op school
Domeinen
Bibliotheek
Trefwoorden
Computational thinking
Digitale geletterdheid