Van bliepjes en piepjes naar melodietjes

Virtual Emotions


Geluiden in het landschap veranderen onder invloed van de elementen, de seizoenen, en de tijd. Je kunt ze ook zelf veranderen, en zo als groep een eigen wereld bij elkaar bewegen. Spelen met lucht en al bewegend een soundscape maken van muziek en geluid uit de omgeving van Wageningen.

Het is als groep spelen en door beweging muziek te maken met instrumenten die virtueel in de lucht hangen. Techniek nodigt uit om te dansen en muziek te maken. Het is de combinatie van de fysieke en digitale wereld waarin beweging en geluid samenvloeien tot één geheel!

Kleuters ontdekken virtuele instrumenten (voelen, zien en horen) en leren hoe hier geluid mee te maken (oriënteren). Eerst is het spannend en voorzichtig bewegen, daarna wordt het spelen en op elkaar reageren (onderzoek).

Het systeem is zo ingericht dat een groep samen geluid kan maken en bespelen. Plaatjes en kleuren helpen om samen te werken. Alle vaardigheden komen bij elkaar in één interactieve presentatie (uitvoeren). Kinderen ervaren (evalueren) het effect van op elkaar reageren in dans en muziek.

Doel:

Kleuters en jonge kinderen
- ervaren en ontdekken de creatieve mogelijkheden van de huidige techniek in samenhang met beweging, muziek en beeld.
- ontdekken dat digitale, analoge en fysieke technieken goed samengaan.
- ervaren dat je interactief nieuwe vormen van dans, beeld en muziek kunt creëren.
Door traditionele kunstvormen te combineren met virtuele technieken ontdekken jonge kinderen verrassende expressiemogelijkheden.
Jonge kinderen enthousiast maken voor muziek-, dans- en videokunst.       
Jonge kinderen ervaren het belang van samenwerken.

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Opmerkingen:

Het is noodzakelijk dat Virtual Emotions minimaal 30 minuten voor aanvang op de locatie aanwezig is om de apparatuur op te bouwen en aan te sluiten.

Virtual Emotions regelt alle benodigde apparatuur om het project te verzorgen.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Virtual Emotions
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans, Muziek
Niveau
groep 1 - 3, speciaal onderwijs
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
Jonge kinderen ontdekken virtuele instrumenten (voelen, zien en horen) en leren hoe hier geluid mee te maken.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Trefwoorden

ICT
computer
dans
muziek
choreografie
compositie
samenwerken
beweging
kunst
kleuter
peuter