Turn it loose

ILL SKILL SQUAD


De workshop Turn It Loose laat leerlingen ontdekken (voelen, zien en horen) hoe acrobatische dansbewegingen zijn ontstaan. Demonstraties laten zien dat achter de beweging meestal eenvoudige technieken schuil gaan (oriënteren), zoals een handstand, radslag, bruggetje of koprol.

Basistechnieken worden aangeleerd om zelf eenvoudige combinaties te maken. Je gaat creëren (onderzoeken). Bij de uitvoering leren leerlingen de vaardigheden, disciplines en creatieve ideeën te laten samenkomen (uitvoeren). Men ervaart (evalueren) het effect van de technieken in combinatie met de dans op muziek.

Doel:

•        Leerlingen leren bewegen op muziek.
•        Leerlingen leren dat  acrobatische bewegingen in de basis bestaan uit eenvoudige fysieke technieken.
•        Leerlingen onderzoeken manieren om zelf danspassen en -bewegingen te creëren.
•        Leerlingen kunnen zich uitdrukken en ontwikkelen op een manier die past bij hun capaciteiten. Niet zeggen dat je iets niet kan, maar beginnen vanuit wat je wel kan.
•        Leerlingen ervaren dat bij dans het samenwerken in een groep een zeer grote rol speelt.
•        Leerlingen leren dat houding en expressie een belangrijke rol spelen in het uitvoeren.
•        Leerlingen leren fouten te durven maken om oplossingen te ontdekken en nieuwe ideeën te kunnen opdoen.
•        Leerlingen enthousiast maken voor dans.

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

een vrije speelruimte van ± 6 x 6 m
een stroompunt
een parkeerplaats

Opmerkingen:

ILL SKILL SQUAD regelt alle benodigde apparatuur om het project te verzorgen.
Het is noodzakelijk dat  ILL SKILL SQUAD minimaal 30 minuten voor aanvang op de locatie aanwezig is om de audio-apparatuur te plaatsen.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
ILL SKILL SQUAD
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans
Niveau
groep 5 - 8, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
Leerlingen ontdekken (voelen, zien en horen) hoe acrobatische dansbewegingen zijn ontstaan
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Trefwoorden
dans
breakdance
streetdance
Hip Hop
samenwerken
acrobatiek
beweging
sport
kunst