Graffiti

ILL SKILLS


De Romeinen schreven al in hun eigen muren en op monumenten. Vandaag de dag is graffiti de beeldtaal op straat. Goed in beeld verstaat de kunst van graffiti en neemt leerlingen mee in de wereld van tags (handtekeningen) en pieces (grote afbeeldingen).

Leerlingen ontdekken (zien, horen en ervaren) de geschiedenis van graffiti en het gebruik van graffiti in de kunst (oriënteren). Zij worden meegenomen in het ontwerp proces en leren een concept ontwikkelen, creatief met vormen om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken (onderzoek).

Het uitgewerkte ontwerp wordt tot een presentabel geheel gemaakt door kleuren en elementen toe te voegen. Men ervaart (evalueren) hoe vorm en kleur elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen. Als extra optie kunnen de ontwerpen eventueel met kwast en spuitbus worden gereproduceerd (uitvoeren).

Doel:

•        Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van graffiti.
•        Leerlingen ontdekken de wereld van Tags (handtekeningen) en Pieces (grote typografische afbeeldingen).
•        Leerlingen ontdekken de creatieve mogelijkheden van graffiti in de kunst.
•        Leerlingen leren een concept te ontwikkelen, in schets op te zetten en als ontwerp uit te werken.
•        Leerlingen leren een ontwerp uit te voeren.

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

ILL SKILLS regelt de benodigde apparatuur om het project te verzorgen.
Voor het project zijn dit:
·         een videoprojector met -scherm
·         een Mac PC
·         alle benodigde kabels

De volgende facilitaire onderdelen worden door de school geregeld:
•        Schrijf-, schilder- en tekengereedschap.
•        Een ruimte met voldoende tafels en stoelen voor de deelnemers.
•        een stroompunt
•        1 parkeerplaats
Optionele materiaalkosten (werkstuk met spuitbussen):Als extra optie kunnen leerlingen de werkstukken reproducen met spuitbussen en verf. In dat geval regelt ILL SKILLS de ondergeplaatste materialen.
•    Spuitbussen in diverse kleuren (±30 leerlingen)
•    Plastic handschoenen (±30 leerlingen)
•    Plastic overkleding (±30 leerlingen)
•    Drager/ondergrond voor het kunstwerk

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
ILL SKILLS
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst
Niveau
groep 5 - 8, speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerlingen leren een concept ontwikkelen, creatief met vormen om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Trefwoorden
Graffiti
typografie
tekenen
letters
woorden
taal
illustratie
ontwerpen