Knetter met de letter

ILL SKILLS


Letters hebben een karakter en geven woorden en taal een ‘stem’. Ze geven uitdrukking en zijn meer dan de opmaak van tekst. Tekst is naast de boodschap ook beeld en vorm.

Vandaag de dag zijn letters overal aanwezig. ILL SKILLS verstaat de kunst van typografie en neemt deelnemers mee in de wereld van de letter. Leerlingen ontdekken (zien, horen en ervaren) de geschiedenis van letters en het gebruik van typografie in de kunst (oriënteren). Zij worden meegenomen in het ontwerp proces en leren een concept ontwikkelen, creatief met letters om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken (onderzoek).

Het uitgewerkte ontwerp wordt tot een presentabel geheel gemaakt door kleuren en elementen toe te voegen. Men ervaart (evalueren) hoe tekst, vorm en kleur elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen. Als afsluiting worden de werkstukken bij elkaar gebracht in een gezamenlijke presentatie (uitvoeren).

Doel:

•        Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van de letter.
•        Leerlingen ontdekken de wereld van typografie in de kunst.
•        Leerlingen ontdekken de creatieve mogelijkheden van een letter.
•        Leerlingen leren een concept te ontwikkelen, in schets op te zetten en als ontwerp uit te werken.
•        Leerlingen leren een ontwerp uit te voeren.

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

De school zorgt voor:
schrijf-, schilder- en tekengereedschap
een ruimte met voldoende tafels en stoelen voor de deelnemers.
stroompunt
parkeerplaats

Opmerkingen:

ILL SKILLS regelt de benodigde apparatuur om het project te verzorgen.

Bijpassend aanbod:

Je kunt dit leertraject uitbreiden met een naschools aanbod van Eigenwijzer. U kunt deze naschoolse activiteit(en) hieronder bekijken, en apart of samen met deze activiteit aanvragen waarna de coordinator naschoolse cultuureducatie vrijblijvend contact op zal nemen met de ICC-er.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
ILL SKILLS
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst
Niveau
groep 4 - 6, speciaal onderwijs
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerlingen leren een concept ontwikkelen, creatief met letters om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Trefwoorden
Graffit
typografie
tekenen
letters
woorden
taal
illustratie
ontwerpen