Sensationeel, zintuigen en muziek IPC
Alice Leenhouts
Dit project sluit aan op het IPC project: Sensationeel – De zintuigen, Milepost 1. Het project kan ook worden ingezet buiten dit IPC project om, of op scholen die niet werken met IPC.
Het project ziet er als volgt uit:
- Luisteropdrachten met diverse soorten geluiden en bij een lied
- Zingen, spelen en bewegen bij diverse liederen en muziek
- Onderzoeken en experimenteren met materialen en geluid
- Een eigen compositie bedenken, oefenen en presenteren voor de groep
Doel:
De leerlingen begrijpen dat er verband is tussen muziek of geluid dat ze horen en datgene wat ze zien en of voelen.
De leerlingen zijn in staat om muziek en diverse geluidsbronnen te herkennen en te benoemen.
De leerlingen zijn in staat om enkele liederen te zingen en daarbij maat of ritmische patronen te spelen op een instrument.
De leerlingen zijn in staat om een afbeelding die ze zien te vertalen naar klank en zo hun eigen muziekstuk te creëren. Zij kunnen dit muziekstuk ook presenteren aan de groep.
Tijdsinvestering:
6 lessen van 45 minuten.
Verdere benodigdheden:
Schoolinstrumentarium muziek.