Speel een boek i.s.m. Wendy Appeldoorn

bblthk & Wendy Appeldoorn


Het project omvat 2 theaterlessen, aan het begin en aan het eind van de projectperiode. Deze theaterlessen worden gegeven door Wendy Appeldoorn-Rauhut.
Les 1: Lezen met expressie. Er wordt gespeeld  met verschillende  emoties,  hoog/laag, hard/zacht,  snel/langzaam  en er is  aandacht  voor het uitbeelden van emoties  d.m.v. mimiek en fysiek.  Hoe doe je dat? Het uitbeelden  van emoties  werkt ondersteunend voor het begrip van de theatertekst en voor het  gebruik van de stem  met expressie.
Les 2 : Presentatie en het gebruik van theatertermen. Hoe sta je op het toneel? Hoe kom je op? Wie  ben je? Waar ben je? Wat ben je aan het doen?Hoe kun je de tekst  verder nog ondersteunen met je mimiek en fysiek?

In de klas wordt gewerkt met een collectie aantrekkelijke en eigentijdse boeken die geschikt zijn voor Theaterlezen, inclusief een handleiding voor de leerkracht. Bij theaterlezen wordt een tekst gezamenlijk gelezen, waarbij de dialogen in verschillende rollen onder de leerlingen zijn verdeeld. Ieder krijgt zijn eigen rol om deze zo vlot mogelijk en met intonatie en expressie te lezen. Ook kinderen die niet zo goed kunnen lezen en/of lezen niet zo leuk vinden worden met deze werkvorm gemotiveerd om het lezen te oefenen. Gedurende 5 weken kunnen de boeken in de klas en thuis worden gebruikt.

Doel:

- De leerlingen kunnen  een  theatertekst  lezen met expressie  en presenteren  voor een  publiek, waarbij  ze kennis  maken met het theaterjargon en  ze bewust  betekenis  en zeggingskracht aan  de tekst  geven d.m.v. hun stem, mimiek en fysiek
- Het bevorderen van het leesplezier en het stimuleren van het lezen op school en thuis. (ouderbetrokkenheid).
- Kennis laten maken met en stimulerende werkvorm.

Tijdsinvestering:

De collectie boeken is 5 weken in de klas. In deze periode kunnen de boeken ook thuis worden gebruikt om ouders te stimuleren samen met hun kind te lezen. Lengte van het project in overleg

Startles en eindles  duur 60 minuten

Verdere benodigdheden:

Speelzaal  of ander groot, leeg lokaal voor de theaterlessen.

Bijpassend aanbod:

Je kunt dit leertraject uitbreiden met een naschools aanbod van Eigenwijzer. U kunt deze naschoolse activiteit(en) hieronder bekijken, en apart of samen met deze activiteit aanvragen waarna de coordinator naschoolse cultuureducatie vrijblijvend contact op zal nemen met de ICC-er.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
bblthk & Wendy Appeldoorn
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Literatuur, Theater
Niveau
groep 5 - 7
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerlingen kunnen in groepjes presentatie geven voor de eigen groep en voor een andere publieksgroep.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
Leesbevordering
begrijpend lezen
dramatische expressie
theater