Voorafgaand aan het bezoek aan ons museum zullen de kinderen op school middels een les van de eigen groepsleerkracht kennismaken met het orgel. (In deze lesbrief vindt u de lesbeschrijving (hoofdstuk 1) en de bijbehorende werkbladen (bijlage 1).)
Tijdens het bezoek duiken de kinderen dieper in de werking van het orgel. Wij geloven vooral in het laten beleven van het orgel. Dit doen we aan de hand van een speurtocht en het in elkaar zetten van een doe-orgel. De kinderen zullen tijdens het bezoek dus vooral bezig zijn. Zowel technische- als muzikale aspecten van het orgel zullen aan de orde komen. (Zie hoofdstuk 2)
Na afloop van het bezoek kan er voor gekozen worden om op school een verwerkingsopdracht te doen. Dit is optioneel. In deze lesbrief vindt u een suggestie voor een verwerkingsopdracht (hoofdstuk 3).
Doel/inhoud:
Doel van het project:
- De kinderen maken kennis met en krijgen waardering voor een specifiek stukje van het Nederlandse erfgoed: het orgel.
- D.m.v. onderzoekend leren, krijgen de leerlingen een indruk van de basale werking van het orgel.
- De kinderen leren dat muziekinstrumenten in verschillende typen zijn onder te verdelen.
Tijdsinvestering:
Wat wordt er gevraagd van de leerkracht:
Benodigdheden:
Opmerkingen:
Contactgegevens

€3,00 per leerling