Speelfilm maken

Beatrijs filmt


De leerlingen maken een korte spannende speelfilm. Hoe vertel je een verhaal spannend? Hoe bouw je suspense op, hoe kun je geluid en muziek inzetten?  Wanneer gebruik je een close-up, wanneer een kikkerperspektief? 

De leerlingen bedenken de scene, nemen zelf op en monteren de opnames tot een spannende filmscene. Het is in deze workshop ook mogelijk aan te sluiten op een thema dat in de klas behandeld wordt of een thema dat speelt bij de leerlingen.

Toonbeeld Schoolprojecten verzorgt de apparatuur en stuurt na afloop de films aan de school.

 

Doel:

De leerlingen hebben geleerd om verschillende kaders en standpunten toe te passen in het maken van een film.
Ze hebben geleerd hoe ze kunnen monteren in een eenvoudig montageprogramma.

Tijdsinvestering:

PO: 1 workshop van 180 minuten
VO:  2 lessen van 100 minuten

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Beatrijs filmt
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Foto, film en video
Niveau
groep 6 - 8, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg
Plaats
op school
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Kerndoel VO 50: De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
Trefwoorden
Film
mediawijsheid
thematisch werken
kaders
standpunten.