Breakin’ in Space

Virtual Emotions


Breakdance in een virtuele omgeving. Het is de combinatie van de fysieke en digitale wereld. Beweging en geluid vloeien samen tot één geheel! Het is samenwerken als groep om muziek te maken, met instrumenten die virtueel in de lucht hangen. Techniek wordt gebruikt om creatief te zijn en jezelf muzikaal uit te drukken doormiddel van beweging.

Naast het maken van muziek ligt de aandacht ook bij dans. Deelnemers leren en ervaren met Hiphop en Breakdance een mooie en muzikale composite te maken. Je kunt muziek letterlijk naar je hand zetten door te bewegen. Vaste patronen worden doorbroken en nieuwe, onverwachte dimensies worden ontdekt.

De leerlingen ontdekken (voelen, zien, horen) en leren eerst waar de instrumenten virtueel zitten en hoe hier geluid mee te maken (oriënteren). Eerst is het aanslaan, daarna leer je het te bespelen. Wanneer instrumenten worden beheerst is het tijd om samen een muzikale reis te componeren, je gaat creëren (onderzoek).

Het systeem is zo ingericht dat een groep samen geluid kan maken en bespelen. Alle vaardigheden, disciplines en creatieve ideeën komen samen in één interactieve presentatie (uitvoeren). Men ervaart (evalueren) hoe beweging en geluid elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen.

 

Doel:

  • Leerlingen ervaren en ontdekken de creatieve mogelijkheden van de huidige techniek in samenhang met beweging en muziek.
  • Leerlingen ontdekken dat digitale, analoge en fysieke technieken goed samengaan.
  • Leerlingen ervaren dat je interactief nieuwe vormen van dans en muziek kunt creëren.
  • Door traditionele kunstvormen te combineren met virtuele technieken ontdekken leerlingen verrassende expressiemogelijkheden.
  • Leerlingen enthousiast maken voor muziek en dans.
  • Leerlingen leren dat breakdance in de basis bestaat uit eenvoudige fysieke technieken.
  • Leerlingen leren fouten te durven maken om oplossingen te ontdekken en nieuwe ideeën te kunnen opdoen.

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

De volgende facilitaire onderdelen worden door de school geregeld:
* een vrije speelruimte van ± 6 x 6 m
* een stroompunt
* een tafel en twee stoelen
* 1 parkeerplaats

Het is noodzakelijk dat Virtual Emotions minimaal 30 minuten voor aanvang op de locatie aanwezig is om de apparatuur op te bouwen en aan te sluiten.

Opmerkingen:

Virtual Emotions regelt alle benodigde apparatuur om het project te verzorgen.

 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Virtual Emotions
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans, Muziek
Niveau
groep 4 - 8, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerling ervaart hoe beweging en geluid elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Trefwoorden
ICT
dans
muziek
video
tekenen
fotografie
choreografie
compositie
samenwerken
breakdance
bewegen