Typograffiti

ILL SKILLS


Speel met letters en ontdek (zien, horen en ervaren) de typografie in graffiti. ILL SKILLS verstaat de kunst van Graffiti en neemt leerlingen mee in de wereld van de Graffiti letter (oriënteren).

Leerlingen leren creatief de vorm van een Graffiti letter te gebruiken (onderzoek) en ervaren hoe de letters, vormen, posities en kleuren elkaar beïnvloeden. Zij worden meegenomen in het ontwerp proces en leren een concept ontwikkelen, creatief met letters om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken (onderzoek).

Als afsluiting worden de werkstukken bij elkaar gebracht in een gezamenlijke presentatie (uitvoeren). Men ervaart (evalueren) hoe tekst, vorm en kleur elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen.

Doel:

  • Leerlingen maken kennis met de geschiedenis van graffiti.
  • Leerlingen ontdekken de wereld van Tags (handtekeningen) en Pieces (grote typografische afbeeldingen).
  • Leerlingen ontdekken de creatieve mogelijkheden van een letter.
  • Leerlingen leren een concept te ontwikkelen, in schets op te zetten en als ontwerp uit te werken.
  • Leerlingen leren een ontwerp uit te voeren

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

De aanbieder zorgt voor de benodigde materialen.

Opmerkingen:

De volgende facilitaire onderdelen worden door de school geregeld:

  • Een ruimte met voldoende tafels en stoelen voor de deelnemers.
  • een stroompunt
  • een tafel en twee stoelen
  • 1 parkeerplaats

Het is noodzakelijk dat ILL SKILLS minimaal 30 minuten voor aanvang op de locatie aanwezig is om de apparatuur op te bouwen en aan te sluiten.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
ILL SKILLS
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst
Niveau
groep 5 - 8, speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
het hele jaar
Plaats
op school
Creatief proces
De leerlingen worden meegenomen in het ontwerp proces en leren een concept ontwikkelen, creatief met letters om te gaan, een schets op te zetten en uit te werken (onderzoek).
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Kerndoel VO 52: De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars
Trefwoorden
graffiti
typografie
tekenen
letters
woorden
taal
illustratie
ontwerpen