DJ-ing beat and moving feet

Virtual Emotions


Beweging en geluid vloeien samen tot één geheel! Het is als groep samen dj-en en muziek maken met instrumenten die virtueel in de lucht hangen. Techniek wordt gebruikt om creatief te zijn en jezelf muzikaal te uiten doormiddel van beweging. Het is de combinatie van de fysieke en digitale wereld.

Je kunt muziek letterlijk naar je hand zetten. Leerlingen ontdekken (voelen, zien, horen) en leren eerst waar de instrumenten virtueel zitten en hoe hier geluid mee te maken (oriënteren). Eerst is het aanslaan, daarna leer je het te bespelen. Wanneer instrumenten worden beheerst is het tijd om samen een muzikale reis te componeren, je gaat creëren (onderzoek). Vaste patronen worden doorbroken en nieuwe, onverwachte dimensies worden ontdekt.

Het systeem is zo ingericht dat een groep samen geluid kan maken en bespelen. Alle vaardigheden, disciplines en creatieve ideeën komen samen in één interactieve presentatie (uitvoeren). Men ervaart (evalueren) hoe beweging en geluid elkaar beïnvloeden en een gevoel of sfeer oproepen.

 

Doel:

  • Leerlingen ervaren en ontdekken de creatieve mogelijkheden van de huidige techniek in samenhang met beweging, muziek en beeld.
  • Leerlingen ontdekken dat digitale, analoge en fysieke technieken goed samengaan.
  • Leerlingen ervaren dat je interactief nieuwe vormen van dans, beeld en muziek kunt creëren.
  • Door traditionele kunstvormen te combineren met virtuele technieken ontdekken leerlingen verrassende expressiemogelijkheden.
  • Leerlingen enthousiast maken voor muziek-, dans- en videokunst
  • Leerlingen ervaren het belang van samenwerken. Als je iets mooi of spannend wilt laten klinken moet je naar elkaar luisteren en daarop inspelen, anders gaat het niet lukken.
     

Tijdsinvestering:

Het project heeft een duur van 7,5 uur. De verdeling over dagen en uren wordt in onderling overleg bepaald. Indien gewenst kan de lengte worden aangepast.

Verdere benodigdheden:

Virtual Emotions regelt alle benodigde apparatuur om het project te verzorgen.
Voor het gebruik van de apparatuur wordt een vergoeding van € 17,- per dag gevraagd.

Opmerkingen:

De volgende facilitaire onderdelen worden door de school geregeld:
- een vrije speelruimte van ± 6 x 6 m
- een stroompunt
- een tafel en twee stoelen
- 1 parkeerplaats

Het is noodzakelijk dat Virtual Emotions minimaal 30 minuten voor aanvang op de locatie aanwezig is om de apparatuur op te bouwen en aan te sluiten.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Virtual Emotions
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans, Muziek
Niveau
groep 4 - 8, speciaal onderwijs, voortgezet speciaal onderwijs, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg het hele jaar door
Plaats
op school
Creatief proces
Stap voor stap leren leerlingen het ingenieuze systeem kennen en creatief naar eigen gevoel te gebruiken om met anderen samen muziek en/of beeld te maken.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Kerndoel VO 51: De leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer
Trefwoorden
digitaal
virtuele techniek
choreografie
compositie
samenwerken
beweging
kunst