Met de klas naar De Peppel

Beeldengalerij Het Depot


In gebouw De Peppel van Beeldengalerij Het Depot staat een permanente tentoonstelling van houten beelden gemaakt door Emile van der Kruk.

Door middel van inspirerende opdrachten leren de leerlingen spelenderwijs kunst beschouwen, zich uiten in woord en beeld, associëren en reflecteren. Geïnspireerd door het kijken naar kunst, gaan de leerlingen vervolgens zelf creatief aan de slag.
Het programma is zo opgebouwd dat de leerlingen in korte tijd met een eigen kunstwerk naar huis gaan.

Er is een programma voor de onderbouw (groep 1, 2, 3) de middenbouw (groep 4, 5, 6) en de bovenbouw (groep 7, 8). Het volledige programma vindt plaats in De Peppel.
Het programma voor de onderbouw hebben we verkort naar 1,5 uur.

 

Doel:

Leerlingen maken kennis met beeldhouwkunst. Ze ontdekken hun eigen creativiteit en leren dat het bij kunst maken niet gaat om termen als ‘mooi’, ‘perfect’ of ‘af’. Bij de opdrachten komen er allerlei (verborgen) talenten naar boven. Iedereen kan kunst leren kijken en creatief bezig zijn.

 

 

 

Tijdsinvestering:

De workshop duurt 120 minuten.
Het programma voor de onderbouw hebben we verkort naar 1,5 uur.

Opmerkingen:

Deelname aan deze activiteit is zonder kosten.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Beeldengalerij Het Depot
Type
Extra
Discipline
Beeldende kunst
Werkvorm
Actief, Receptief, Reflectief
Niveau
groep 1 - 8
Periode
hele jaar
Plaats
De Peppel, Arboretumlaan 4 Wageningen
Creatief proces
De leerling kan in een beeldbeschouwingsgesprek de betekenis die hij aan beeldende vormgeving en beeldende kunst geeft onderzoeken en een relatie leggen met de middelen die de maker heeft gebruikt zoals beeldaspecten, materialen en technieken. Hij kan daa
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Kerndoel VO 50: De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
Kerndoel VO 52: De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars
Trefwoorden
Beeldhouwkunst
kunst
beschouwen
reflecteren
rondleiding
museum
tentoonstelling
uitvoerende opdracht
hout
atelier
beeldengalerij Het Depot