Schoolbrede musical "Coole Kikker"
Leenhouts & Bouwmeester
In deze musical wordt op diverse manieren een beroep gedaan op de creativiteit van de leerlingen. De hoofdrollen met gesproken tekst worden gespeeld door groep 7/8.
De rollen van de overige groepen zijn vooral klassikaal en meer gericht op zang, dans, mime en bewegingstheater. Deze musical kan ook bewerkt worden voor een deel (minimaal 4) van de klassen, bijvoorbeeld groep 1 t/m 4, of een andere combinatie; liefst wel in combinatie met (een deel van) groep 7 of 8 voor de hoofdrollen.
Het verhaal 'COOLE KIKKER” een fabelachtig sprookje: In het rustige Kikkerlandje springt Coole Kikker vrolijk in het rond. Hij weet niet dat er een groepje chique dames even verderop in een restaurant kikkerbilletjes willen gaan bestellen. Ko, zijn vriendje komt hem waarschuwen en al snel blijkt: hij is hier niet veilig. Kikker moet hier vandaan. Samen met Ko gaat hij op reis om te ontkomen aan de Kok. Eerst komen ze in Italië, waar ze het verhaal van Pinokkio horen en zien. Daarna gaan ze naar China, waar een lampionnenmaker en een emotionele keizer zijn en waar zelfs een heuse drakendans wordt opgevoerd. In Mexico maken ze kennis met een groep vissers van die er een gezonde levensstijl op na houden: na een dag vissen op zee is het ook belangrijk tijd te hebben voor familie, vrienden en ontspanning. In Iran horen en zien ze het (aangepaste) verhaal van Ali Baba en de veertig rovers spelen, maar als de Kok ook dan weer op het toneel verschijnt moeten ze snel zien te ontsnappen en verstoppen ze zich op een schip…. Op het Piratenschip zijn stoere, hardwerkende piratenmatrozen aan het werk. Maar na een flinke storm, vergaat het schip met man en muis. Maar iedereen komt natuurlijk toch veilig aan land…alleen of Kikker en Ko nou zo véilig zijn ? Zíj belanden nl. op het eiland Barbaria, waar de kannibalen wonen. “Dat is een lekker hapje” denken ze bij het zien van Kikker en Ko en er wordt een grote ketel op het vuur gezet. Daar worden vervolgens Coole Kikker en Ko in gestopt….maar óók de Kok, die op ditzelfde eiland terechtgekomen is. Wat nu ?? Gelukkig heeft Kikker nog een pannenkoek in zijn tas heeft. En dat leidt allemaal op wonderlijke wijze tot een happy end, waarbij het drietal besluit een pannenkoeken-restaurant te beginnen !
Doel:
De leerlingen maken door middel van muziek, dans en toneelspel, kennis met een vorm van muziektheater. De leerlingen leven zich in in hun rol, worden uitgedaagd om er een “eigen draai” aan te geven en hun spel te combineren met muziek en dans.
De leerlingen voeren dit uit in een musical die zij spelen voor publiek.
Tijdsinvestering:
6 - 8 weken, 6 lessen per groep verdeeld over 4 lesdagen.
Een generale repetitie en op dezelfde dag de avondvoorstelling in de Junushoff. Bij het maken van de planning zijn we afhankelijk van de beschikbare data in De Junushoff.
Opmerkingen:
De school krijgt decors, en een deel van de benodigde kleding en attributen in bruikleen.