Hoe krijg ik ´t op mijn bord?
Boerderijmuseum De Bovenstreek

De leerlingen maken kennis over het voedsel wat zij eten, de geschiedenis hiervan en waar het vandaan komt.

THEMATIP: 'Het leven op de boerderij' en 'Koekist' en 'Molenmuis'

Doel/inhoud:

Lesdoelen
Aan het eind van de lessenserie:

  • hebben ze ervaren hoe zwaar het werk op de boerderij was tot de jaren ‘60 van de vorige eeuw;
  • weten de leerlingen welke gevolgen de mechanisatie heeft gehad voor onze voedselvoorziening.
  • Het lesmateriaal geeft een lokale invulling aan de kerndoelen rond de Industrialisatie en is daarmee een aanvulling op de door de school gebruikte lesmethode.

Tijdsinvestering:

  • Voorbereiding door de leerkracht, 30 minuten
  • Lesbrief doornemen in de klas samen met de leerlingen, 60 minuten
  • Bezoek aan het boerderijmuseum, 90 minuten
  • Mogelijk van april t/m november op dinsdagmorgen. 9.30 tot 11.00 uur. In overleg eventueel dinsdagmiddag.

Wat wordt er gevraagd van de leerkracht:

Deze doelen gaan ze bereiken door:

  • Een introductieles. Een les van een uur. In deze les vergelijken de leerlingen het werk en de producten op de boerderij tussen vroeger en nu. Ze zoomen in op het menu van de boer vroeger en onderzoeken wat de boer voor werk deed voor de maaltijd op zijn bord. Ze zien welke maaltijden de boer vroeger at: als ontbijt pannenkoek, warm eten ’s middags, broodmaaltijd ’s avonds en voor ‘t slapen gaan pap.
  • Tijdens de tweede les bezoeken de leerlingen Boerderijmuseum De Bovenstreek. In de vaste tentoonstelling zijn karren en wagens opgesteld die de boeren tot ongeveer de jaren vijftig van de vorige eeuw gebruikten. De leerlingen onderzoeken op welke manier de boer deze vervoersmiddelen (op spierkracht) gebruikte in het bedrijf. Door ze te bekijken en door ze te gebruiken. Het museumbezoek duurt een dagdeel: anderhalf uur exclusief reistijd.
  • De lessenserie sluit af met een evaluerende les van ruim een uur. Waar komt het eten op je bord vandaan? Hoe komen die producten in de supermarkt? Met de kaartvergelijker van de website www.kaart.cc brengen de leerlingen in beeld welke route een product vroeger aflegde voor het bij de consument belandde en hoe dat nu gaat.
  • Voorafgaand in de klas de leerlingen in 3 groepen vormen

Benodigdheden:

De leerkracht zal twee weken voor het bezoek het lesmateriaal ophalen bij het museum en zal samen met de leerlingen de lesbrief doornemen.

Voorafgaand in de klas de leerlingen in 3 groepen vormen

Opmerkingen:

Contactgegevens

  • De Bovenstreek Oldebroek
  • Bovenstraatweg 10-A
  • 8096 PE Oldebroek
  • Telefoon: 0525 631457
  • Mailadres: [email protected]
  • Website: www.museumoldebroek.nl
  • Jan van Heerde: 0525 631375
  • Janneke van Boven of Erica Bakker

We zijn bereikbaar tijdens werkdagen ma t/m vr

 

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Boerderijmuseum De Bovenstreek(meer informatie)
Type
Leskisten
Discipline
cultureel erfgoed
Werkvorm
Actief, Receptief, Reflectief
Competenties
Vermogen tot zelfstandig werken, Vermogen tot samenwerken
Niveau
groep 7 - 8
Plaats
Boerderijmuseum, Bovenstraatweg 10A - 8096 PE Oldebroek
Aantal leerlingen
max 30 lln
Berekening kosten
Deelname: € 3,00 per leerling
Kosten

€ 3,00 per leerling

Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Trefwoorden
boerderij
industrialisatie
voedsel
ontbijt
boer
pannenkoek
supermarkt
Informatie
Bekijk lesvoorbereiding
afbeelding