DANS! met Pluk van de Petteflet

Danszus - Suzanna Wind


Een project over het tijdloze kinderboek Pluk van de Petteflet geschreven door Annie M.G. Schmidt. De schrijfster weet zich helemaal te verplaatsen in de wereld van de kinder-fantasie.

Het verhaal gaat over Pluk die in een rode kraanwagen rondrijdt en komt wonen in de torenkamer van de Petteflet. Hij beleeft met zijn vriendjes spannende en grappige avonturen en samen redden ze de Krullevaar en de torteltuin. Het tuinfeest wordt extra leuk door de Hasselbramen waarvan de burgemeester en de andere volwassenen allemaal gaan huppelen en dansen.

Het zijn de vriendschappen van Pluk met de vele fantasierijke personages waarover de danslessen gaan. Dolly de duif en de Flattekat die op haar jaagt. Duizeltje de Eekhoorn die aan hoogtevrees lijdt. Mevrouw Helderder die een obsessie voor schoonmaken en netheid heeft en die het met de gifspuit ook op Dolly gemunt heeft. De gezellige familie stamper, de meeuw met de houten poot, het extra lange paard Langhors en nog veel meer.

Liever dansen over een ander prentenboek?
DanSZus heeft deze dansprojecten op de boekenplank staan:

Kikker is Kikker, Maar eerst ving ik een monster, Coco kan het, Moppereend, Wij gaan op berenjacht en De mooiste vis van de zee

 

Doel:

De leerlingen gaan al dansend door de verhaallijn en belevenissen van het boek en leren zo de karakters in het boek kennen.
De danslessen zijn fantasievol en thematisch, fysiek uitdagend en hebben als hoofddoel dansplezier voor alle leerlingen.
Leerlingen laten zich inspireren door interpretaties van boekinhoudelijke en literaire thema’s en geven deze d.m.v. associatieve en improviserende opdrachten vorm in dansbewegingen.

Tijdsinvestering:

5 lessen van 1 uur

Verdere benodigdheden:

In een speellokaal of in de gymzaal, niet in een leeggeruimd (klas)lokaal
Danszus zorgt voor de muziekinstallatie
De lessen zijn fysiek intensief, gymschoenen en gymkleding gewenst

Opmerkingen:

Liever dansen over een ander prentenboek?
DanSZus heeft deze dansprojecten op de boekenplank staan:

Kikker is Kikker, Maar eerst ving ik een monster, Coco kan het, Moppereend, Wij gaan op berenjacht en De mooiste vis van de zee

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Danszus - Suzanna Wind
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans
Niveau
groep 1 - 2, sbo
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerling kan zich uiten in dans en daarbij zijn fantasie gebruiken (improviseren).
Kerndoelen
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 58: Leren samenwerken
Trefwoorden
Pluk van de Petteflet
Annie MG Schmidt
vriendschap
fantasie
woordenschat
literatuur
prentenboek
boeken
lezen
voorlezen
taal
Kinderboekenweek
voorleesdagen