Lilaletter
Ivanka de Ruijter
Spelen met taal en alliteraties.
De kat krabt de krullen van de trap, de zwarte zwaan zwaaide naar de zwierende zwerver.
Vandaag leren we alles over letters en hoe die in je mond kunnen struikelen of juist heel mooi kunnen klinken.
We gaan aan de slag met letters én hoe we jouw tekst het mooist kunnen vormgeven
Leerlingen leren over tongbrekers, alliteraties, en voorbeelden hiervan in teksten en gedichten. Met behulp van een werkblad gaan ze zelf aan de slag met een eigen letter en schrijven een eigen tekst die ze daarna creatief vormgeven met behulp van tekeningen, markeringen, passende kleurkeuzes, enzovoorts.
Doel:
De leerlingen leren hun fantasie, gevoel voor taal en letters te gebruiken bij het schrijven van een poëtische of tongbrekertekst én geven daarna een creatief product vorm.
Tijdsinvestering:
1 les van 75 minuten
Verdere benodigdheden:
Ruimte: een digibord (optioneel) , tafels en stoelen.
Begeleiding: extra poëtische helpende hoofden/handen zijn altijd welkom.
Anders : Papier, potlood, pen, stift, lijmstiften!