Lilaletter

Ivanka de Ruijter


Spelen met taal en alliteraties.
De kat krabt de krullen van de trap, de zwarte zwaan zwaaide naar de zwierende zwerver.
Vandaag leren we alles over letters en hoe die in je mond kunnen struikelen of juist heel mooi kunnen klinken.
We gaan aan de slag met letters én hoe we jouw tekst het mooist kunnen vormgeven

Leerlingen leren over tongbrekers, alliteraties, en voorbeelden hiervan in teksten en gedichten. Met behulp van een werkblad gaan ze zelf aan de slag met een eigen letter en schrijven een eigen tekst die ze daarna creatief vormgeven met behulp van tekeningen, markeringen, passende kleurkeuzes, enzovoorts.  

Doel:

De leerlingen leren hun fantasie, gevoel voor taal en letters te gebruiken bij het schrijven van een poëtische of tongbrekertekst én geven daarna een creatief product vorm.  

Tijdsinvestering:

1 les van 75 minuten

Verdere benodigdheden:

Ruimte: een digibord (optioneel) , tafels en stoelen.
Begeleiding: extra poëtische helpende hoofden/handen zijn altijd welkom.
Anders : Papier, potlood, pen, stift, lijmstiften!

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Ivanka de Ruijter
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst, Literatuur
Werkvorm
Actief
Niveau
groep 6 - 8
Periode
sept 24 t/m jan 25
Plaats
op school
Creatief proces
Als oriƫntatie worden verschillende voorbeelden van teksten en gedichten met alliteraties besproken in de les. Iedere leerling gaat daarna zelf aan de slag en heeft een eigen creatief en talig proces voor zijn tongbreker, tekst of gedicht. Ook de vormgevi
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
Creatief met taal
schrijven
letters