Picture.Frame

de bblthk


In vier tot vijf workshops van anderhalf uur gaan we aan de slag met media (specifiek fotos en teksten) en gaan leren over intersectionalisme; de leer dat alles in onze verleden en heden samenhangt en dus deel maakt van wie wij zijn, hoe we zijn, en hoe we handelen. Dit bestuderen we aan de hand van de PICTURE/frame model, (zie hieronder) 

Elke week komen twee termen aan bod  
1) Positie en Plaats, Identiteit 
2) Context en Conflict, Tijd & Textuur 
3) Uniek Raster en Gelijkwaardigheid (equity) 
4) Intersectionaliteit in Moderne tijd 
 
In de laatste les/workshop gaan we over op uitleg van een gekozen foto aan de hand van de model.  
Alle steun fotos komen uit de World Press Boeken, of gelijkwaardige toonaangevende fotoboeken uit de bblthk. 

Doel:

Onze cultuur en medialandschap is een opstapeling van beelden vanuit een bepaalde perspectief; bewustzijn van DIG (diversiteit, inclusie en gelijkwaardigheid) moet aangewakkerd worden en dit kan alleen als we onze referentie kaders verbreden, verbreken en versterken. Dit aan de hand van de picture.frame methode, ontworpen door Percy Cicilia Jr, en getest op de WUR en trainginen. 

Tijdsinvestering:

5 lessen van 90 minuten

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
de bblthk
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Foto, film en video
Niveau
voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
in overleg
Plaats
op school of in bblthk
Kerndoelen
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Kerndoel VO 49: De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren
Kerndoel VO 50: De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken naar beeldende kunst, te luisteren naar muziek en te kijken en luisteren naar theater-, dans- of filmvoorstellingen
Kerndoel VO 51: De leerling leert met behulp van visuele of auditieve middelen verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten, als toeschouwer en als deelnemer
Kerndoel VO 52: De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder dat van kunstenaars
Trefwoorden
intersectionalisme
decolonisatie
perspectief
identieit
framing
inzicht
awareness
DIG
gelijkheid