Beestenboek

Ivanka de Ruijter ism bblthk


Grrrr, een beest in de vorm van een boek. Vouw en plak je eigen boek met daarin je eigen verhaal.
De klas leert over boeken en verhalen maken, over het ontwerpen en vormgeven van een verhaal.
Een boek met een kop en een staart!

In een eerste les wordt over het maken van boeken verteld. Al gauw is er ruimte om zelf aan de slag te gaan en een eigen boekje te maken. Denk hierbij (ook) aan boeken met een afwijkende vorm, of boeken met ogen en een staart!
Leerlingen kiezen eigen kleuren (en formaat) papier en lijmen of naaien (vanaf groep 7) hun eigen boek in elkaar.
In de tweede les maken we het boekje verder af, en maken er daarna een tekeningenreeks (strip) of verhaaltje in. Er is aandacht voor de relatie tussen de vorm en de inhoud.
Tot besluit is er een tentoonstelling zodat we op elkaars werk kunnen reflecteren.
 

Doel:

De leering leert hoe boeken worden gemaakt, en maakt een eigen boekje door te lijmen of naaien.
De pagina’s worden gevuld met een zelf bedacht verhaal en tekening(en).
Lessen gaan ook over vorm-en-inhoudrelaties.

Tijdsinvestering:

2 lessen van 90 minuten.
Kan ook in drie lessen van 60 minuten.

Verdere benodigdheden:

Ruimte: een digibord (optioneel) en genoeg ruimte om aan de slag te kunnen, tafels en stoelen.
Anders : Papier, scharen, prittstiften, pennen, potloden, stiften.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Ivanka de Ruijter ism bblthk
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst, Erfgoed, Literatuur
Niveau
groep 5 - 8, voortgezet onderwijs, voortgezet onderwijs (bovenbouw)
Periode
sept 24 t/m jan 25
Plaats
op school
Creatief proces
De leerling leert vormgeven door keuzes te maken over kleuren, formaat, compositie en vorm in relatie tot inhoud (waar laat hij/zij het verhaal over gaan?).
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 56: Cultureel erfgoed
Kerndoel VO 48: De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken en toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen
Trefwoorden
Creatief met papier
taal
tekenen
boekbinden
schrijven.