Beestenboek
Ivanka de Ruijter ism bblthk
Grrrr, een beest in de vorm van een boek. Vouw en plak je eigen boek met daarin je eigen verhaal.
De klas leert over boeken en verhalen maken, over het ontwerpen en vormgeven van een verhaal.
Een boek met een kop en een staart!
In een eerste les wordt over het maken van boeken verteld. Al gauw is er ruimte om zelf aan de slag te gaan en een eigen boekje te maken. Denk hierbij (ook) aan boeken met een afwijkende vorm, of boeken met ogen en een staart!
Leerlingen kiezen eigen kleuren (en formaat) papier en lijmen of naaien (vanaf groep 7) hun eigen boek in elkaar.
In de tweede les maken we het boekje verder af, en maken er daarna een tekeningenreeks (strip) of verhaaltje in. Er is aandacht voor de relatie tussen de vorm en de inhoud.
Tot besluit is er een tentoonstelling zodat we op elkaars werk kunnen reflecteren.
Doel:
De leering leert hoe boeken worden gemaakt, en maakt een eigen boekje door te lijmen of naaien.
De pagina’s worden gevuld met een zelf bedacht verhaal en tekening(en).
Lessen gaan ook over vorm-en-inhoudrelaties.
Tijdsinvestering:
2 lessen van 90 minuten.
Kan ook in drie lessen van 60 minuten.
Verdere benodigdheden:
Ruimte: een digibord (optioneel) en genoeg ruimte om aan de slag te kunnen, tafels en stoelen.
Anders : Papier, scharen, prittstiften, pennen, potloden, stiften.