Upcycling: hoe kun je ‘waardeloze’ oude boeken opwaarderen?

Zinzin


Upcycling betekent opwaarderen: van waardeloze spullen maak je iets nieuws of anders dat meer waard is. Het basismateriaal in deze lessenserie bestaat uit weggegooide boeken. De leerlingen gaan onderzoeken wat je allemaal kunt doen met ‘waardeloze’ boeken en andere vormen van afgedankt drukwerk. Zo leggen ze de link tussen afval en kunst, tussen economische waarde en eeuwigheidswaarde, tussen creativiteit en duurzaamheid, kortom: tussen liefdewerk en oud papier.

Doel:

In drie lessen:
·       maken de leerlingen kennis met de 5 R-en van een duurzame omgang met afval: refuse, reduce, reuse, recycle, rot (weigeren, verminderen, hergebruiken, recyclen, verrotten);
·       ontdekken ze het principe van upcycling: de opwaardering van afval door er een nieuwe vorm en bestemming aan te geven;
·       maken ze nieuwe literaire kunst met/van oude boeken, bv.: stapelgedicht, stiftgedicht, stripverhaal;
·       denken ze na over de waarde van boeken;
·       bedenken ze zelf nieuwe manieren van upcyling voor oude boeken of ander drukwerk;
·       kiezen ze zelf welke ideeën ze samen gaan uitvoeren, op grond van verwacht resultaat en ontwerpvoorwaarden (beschikbare tijd, techniek, materialen, veiligheid, etc.);
·       voeren ze samen hun zelfgekozen upcycle-ideeen uit;
·       bepalen ze de (economische) waarde van hun zelfgemaakte producten door ze te verkopen, bv. aan hun ouders of onderling m.b.v. nepgeld.

Tijdsinvestering:

3 lessen van 5 kwartier

Bijpassend aanbod:

Je kunt dit leertraject uitbreiden met een naschools aanbod van Eigenwijzer. U kunt deze naschoolse activiteit(en) hieronder bekijken, en apart of samen met deze activiteit aanvragen waarna de coordinator naschoolse cultuureducatie vrijblijvend contact op zal nemen met de ICC-er.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Zinzin
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Beeldende kunst, Literatuur
Niveau
groep 5 - 8
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerlingen ontdekken het principe van upcyling en maken nieuwe gedichten met oude boeken. Dit prikkelt hen om zelf nieuwe toepassingen te bedenken om oude boeken op te waarderen. De klas kiest welke ideeën ze gezamenlijk gaan uitvoeren. Tot slot evalue
Kerndoelen
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
afval
beeldtaal
boeken
papier
poëzie
literatuur
milieu
recyclen
taal
upcyclen
hergebruik
waarde
duurzaamheid
ontwerpen