Upcycling: wat doe jij met een waardeloos boek?
Schrijfclub Wageningen
Upcycling betekent opwaarderen: van waardeloze spullen maak je iets nieuws of anders dat meer waard is. Het basismateriaal in deze lessenserie bestaat uit weggegooide boeken.
In drie lessen zullen de leerlingen:
- kennismaken met de 5 R-en van afvalbeleid: refuse, reduce, reuse, recycle, rot;
- het principe van upcycling ontdekken: de opwaardering van afval door er een nieuwe vorm en bestemming aan te geven;
- nieuwe literaire kunst maken met/van oude boeken, bv.: stapelgedicht, stiftgedicht, stripverhaal;
- nadenken over de waarde van boeken;
- nieuwe manieren bedenken van upcyling voor oude boeken/drukwerk en samen hun zelfgekozen ideeën uitvoeren;
- de (economische) waarde bepalen van hun zelfgemaakte producten door ze te verkopen, bv. aan hun ouders (of onderling m.b.v. nepgeld.)
Doel:
In drie lessen:
· maken de leerlingen kennis met de 5 R-en van een duurzame omgang met afval: refuse, reduce, reuse, recycle, rot (weigeren, verminderen, hergebruiken, recyclen, verrotten);
· ontdekken ze het principe van upcycling: de opwaardering van afval door er een nieuwe vorm en bestemming aan te geven;
· leggen ze de link tussen afval en kunst, tussen economische waarde en eeuwigheidswaarde, tussen creativiteit en duurzaamheid, kortom: tussen liefdewerk en oud papier
Tijdsinvestering:
3 lessen van 5 kwartier
Verdere benodigdheden:
Klaslokaal met (digi)bord, pen en papier, gebruik kopieerapparaat, gereedschap
Bijpassend aanbod:
Je kunt dit leertraject uitbreiden met een naschools aanbod van Eigenwijzer. U kunt deze naschoolse activiteit(en) hieronder bekijken, en apart of samen met deze activiteit aanvragen waarna de coordinator naschoolse cultuureducatie vrijblijvend contact op zal nemen met de ICC-er.