Op de grens tussen cultuur en natuur

Zinzin


Wij mensen zien cultuur en natuur vaak als tegengesteld: cultuur is alles wat we zelf gemaakt hebben en natuur is al het leven buiten ons. Dit onderscheid is natuurlijk veel te simpel. Cultuur en natuur zijn op allerlei manieren verweven. We zijn totaal afhankelijk van de natuur, en de natuur ook van ons. Dat is mooi en goed en soms ook doodeng, helemaal als we ons realiseren dat we zelf het leven op aarde bedreigen. Geen plek op de wereld is nog zonder menselijke sporen: er zit plastic in de diepzee, de ijskappen smelten en oerwouden verdwijnen. Onze tijd heet daarom met een moeilijk woord het Antropoceen.

Maar cultuur kan ook helpen om onze omgang met de natuur te beleven en te verbeteren. De natuur is niet voor niks een van de belangrijkste inspiratiebronnen voor kunstenaars. Zij laten ons zien hoe mooi, gevaarlijk en kwetsbaar het leven is. In deze les(sen) gaan de leerlingen zelf verhalen, gedichten, foto’s en tekeningen maken over, met, in en zelfs áls de natuur. Zo krijgen ze opnieuw oog voor hun eigen natuurlijke omgeving; van direct rond de school tot de hele aarde, ons enige thuis.Dit is een flexibel aanbod. In overleg met de docent(en) ontwerpen we een of meer lessen waarin leerlingen zelf beeld en/of taal maken rond het thema natuur & milieu. Bijvoorbeeld:
·        Haiku en andere gedichten o.b.v. eigen natuurfoto’s
·        Omgekeerde dierenverhalen (‘hoe komt de zebra aan zijn strepen?’)
·        Werken met een lerende taalmachine die namens de Noordzee kan spreken
·        ‘Klimaatfictie’: verhalen die spelen in een toekomst met een ander klimaat
·        Een fotografisch alfabet maken
·        Een poster over duurzaamheid ontwerpen
·        Een nieuwe songtekst schrijven en zingen

·        …

Doel:

In een of meer lessen zullen de leerlingen:
·        hun leefomgeving bewust waarnemen;
·        hun waarnemingen, gedachten en ervaringen uitdrukken in woord en beeld;
·        nadenken en praten over de relatie tussen cultuur en natuur;
·        hun bewustzijn vergroten over de menselijke afhankelijkheid van en invloed op de natuur.

Tijdsinvestering:

1-3 lessen van 5 kwartier

Bijpassend aanbod:

Je kunt dit leertraject uitbreiden met een naschools aanbod van Eigenwijzer. U kunt deze naschoolse activiteit(en) hieronder bekijken, en apart of samen met deze activiteit aanvragen waarna de coordinator naschoolse cultuureducatie vrijblijvend contact op zal nemen met de ICC-er.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Zinzin
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Foto, film en video, Literatuur
Niveau
groep 3 - 8
Periode
in overleg
Plaats
op en om school
Creatief proces
De lessen worden zo ontworpen en gegeven dat de leerlingen hun eigen creatief proces doorlopen. Ze raken geïnspireerd door een voorbeeld, probleem, spel of iets anders. Met behulp van heldere instructies bedenken ze wat ze zelf gaan maken. Ze voeren hun i
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
Duurzaamheid
natuur
cultuur
dierenverhalen
haiku
klimaat
milieuproblemen