De verteller zonder verhaal
Wendy Appeldoorn-Rauhut
Er was eens, lang geleden, een verteller. Hij was in dienst van de koning en leefde in het kasteel. Elke zaterdagavond vertelde hij verhalen aan de koning , zijn familie en zijn gasten. De verteller had een prima leven tot die ene zaterdagavond. De verteller stond klaar om te beginnen met een verhaal. Iedereen keek hem verwachtingsvol aan, maar ineens wist hij niks meer. Zijn verhalen waren op. De koning was zeer geërgerd en eiste de volgende zaterdag een heel goed verhaal anders was het afgelopen met zijn prettige leven.
Zo begint het verhaal van de verteller zonder verhaal. Gelukkig heeft de verteller twee goede vrienden, Kaat en Kosse, die hem helpen. Samen gaan ze op zoek naar een oplossing.
In 4 lessen verzinnen en spelen we samen hoe het verhaal van de verteller verder gaat. De theaterdocent geeft de structuur van het verhaal aan en vertelt iedere les een stukje als inleiding voor de leerlingen om het verhaal weer verder te verzinnen.
Op de spelvloer onderzoeken de leerlingen tijdens de lessen steeds het wie, wat en waar van het verhaal en van daaruit verzinnen en spelen de leerlingen al improviserend het vervolg en de afloop.
Zal de verteller nieuwe verhalen vinden en nog “lang en gelukkig leven”?
Doel:
De leerlingen kunnen vanuit het begin van een gegeven verhaal het vervolg en de afloop met elkaar al improviserend vormgeven op de spelvloer.
De leerlingen kunnen vertrouwd worden en plezier beleven aan het met klasgenoten improviseren op de spelvloer.
Tijdsinvestering:
4 lessen van 1 uur
Verdere benodigdheden:
Speelzaal of grote lege ruimte met banken/stoelen als publieksopstelling