DANS! over het boek – DE GORGELS

Danszus - Suzanna Wind


Een dansproject over het boek De Gorgels, geschreven door de schrijver en cabaretier Jochem Mijer, speciaal voor de beginnende lezers in groep 3 en 4 met als bonusdoel de kinderen uit te dagen en enthousiast te maken om meer over de Gorgels te gaan lezen.

“Kinderen zijn heel bijzondere mensen. Ze kunnen of-niet-of-wel een vader en een moeder hebben. En of-niet-of-wel zusjes of broertjes. Maar ze hebben allemaal een Gorgel! Gorgels zijn klein en zo razendsnel dat je superogen nodig hebt om ze te zien. Die heeft niet iedereen… “ (Citaat uit Gorgels  - Jochem Mijer)

De leerlingen worden al dansend meegenomen door de verhaallijn. De danslessen zijn fantasievol en geïnspireerd op de karakters en hun avonturen uit het boek, de hoofdpersoon Melle, de Gorgels en de Brutelaars. Het speelt zich af op een eiland met een vuurtoren, het strand, de goed verstopte holletjes van de Gorgels en thuis bij Melle.

Tijdens de danslessen wordt een divers muziek repertoire gebruikt met als extra een aantal liedjes van Jochem Mijer zelf.
De school krijgt het boek in bruikleen zodat de leerkracht gedurende het project eruit kan voorlezen.

Voor de leerkrachten: Kijk op de website van kinderboeken.nl voor Gorgel-weetjes, Gorgel-video’s, Gorgel-taalspellen en Gorgel-knutselwerkjes https://www.kinderboeken.nl/karakter/gorgels/

Doel:

De leerlingen gaan d.m.v. dansopdrachten al dansend door de verhaallijn en belevenissen van het boek en leren zo de karakters in het boek kennen.
Leerlingen laten zich inspireren door interpretaties van boekinhoudelijke en literaire thema’s en geven deze d.m.v. associatieve en improviserende opdrachten vorm in dans.
De danslessen zijn fantasievol en thematisch, fysiek uitdagend en hebben als hoofddoel dansplezier voor alle leerlingen.

Tijdsinvestering:

5 lessen van 1 uur

Verdere benodigdheden:

Speellokaal of gymzaal, niet een leeggeruimd lokaal.
Danszus zorgt voor de muziekinstallatie. 
De lessen zijn fysiek intensief, gymschoenen en gymkleding zijn gewenst

Opmerkingen:

Er kan een presentatie plaatsvinden tijdens de 5e les, voor kinderen leuk en leerzaam om het geleerde in een kijkles-vorm te tonen aan de ouders.

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
Danszus - Suzanna Wind
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans
Niveau
groep 3 - 4
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerling kan zich uiten in dans en daarbij zijn fantasie gebruiken (improviseren)
Kerndoelen
Kerndoel 37: Waarden en normen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Kerndoel 57: Leren deelnemen
Trefwoorden
Gorgels
Jochem Mijer
ADHD
literatuur
boeken
leesplezier
voorlezen
taal
Kinderboekenweek
woordenschat
fantasie woorden
voorleesdagen