Tekst- en bewegingstheater
DRAMADANCE
Dramadance komt met een nieuw project met tekst- en bewegingstheater.
Wendy en Suzanna, resp. docent drama en docent dans gaan vanuit hun eigen expertise aan het werk met gedichten en tekst en werken procesgericht samen met de leerlingen naar een presentatie toe.
“De leeuw, die houdt het allermeest van veel en sappig rauw rood vlees” (Citaat Roald Dahl uit Rotbeesten) Een zin die inspireert als vanzelf tot spreken en bewegen.
In de lessen worden diverse teksten, gedichtjes, zinnen of alleen woorden gebruikt als inspiratie tot bewegingstheater. De teksten bestaan uit kleurrijke taal met woorden als adembenemend., afschrikwekkend en wonderschoon. Woorden die tot de verbeelding spreken en die gevoel, eigenschappen en beweging uitdrukken.
De leerlingen worden uitgedaagd om tekst op verschillende manieren toe te passen op voordracht, toneelspel en bewegingsspel.
De presentatie van het bewegingstheater bestaat uit een compilatie van diverse korte scenes waarin de tekst als inspiratiebron tot expressie centraal staat
Doel:
De leerlingen worden zekerder over lichaam en stemgebruik.
De leerlingen kunnen woorden en gedichten als inspiratie gebruiken om tot spel te komen en in bewegingsspel vormgeven.
De leerlingen kunnen een tekst duidelijk en met intonatie overbrengen op een publiek.
Ze associëren vrijelijk op de betekenis van de tekst, spelen met intonatie en klank vanuit de woorden met hun stem en zetten dit om in bewegingsspel.
De leerlingen presenteren een compilatie van de verschillende interpretaties van tekst/ gedicht in een bijzondere mix van voordracht en bewegingstheater.
Tijdsinvestering:
3 weken, per week 1,25 uur Teksttheater (Tekst) én bewegingstheater (Beweging)
Voor de lessen 1 en 2 wordt de klas gesplitst in groep A en B. 2 lessen van 1,25 uur verdeeld in 45 min en 30 min.
De generale repetitie en de presentatie is met de gehele groep.
Verdere benodigdheden:
Voor de parallel lopende lessen zijn twee ruimtes nodig, een speel- of gymzaal en een leeggeruimd ruim klaslokaal.