Tekst- en bewegingstheater

DRAMADANCE


Dramadance komt met een nieuw project met tekst- en bewegingstheater.
Wendy en Suzanna, resp. docent drama en docent dans gaan vanuit hun eigen expertise aan het werk met gedichten en tekst en werken procesgericht samen met de leerlingen naar een presentatie toe.

“De leeuw, die houdt het allermeest van veel en sappig rauw rood vlees” (Citaat Roald Dahl  uit Rotbeesten) Een zin die inspireert als vanzelf tot spreken en bewegen.

In de lessen worden diverse teksten, gedichtjes, zinnen of alleen woorden gebruikt als inspiratie tot bewegingstheater. De teksten bestaan uit kleurrijke taal met woorden als adembenemend., afschrikwekkend en wonderschoon. Woorden die tot de verbeelding spreken en die gevoel, eigenschappen en beweging uitdrukken.

De leerlingen worden uitgedaagd om tekst op verschillende manieren toe te passen op voordracht, toneelspel en bewegingsspel.

De presentatie van het bewegingstheater bestaat uit een compilatie van diverse korte scenes waarin de tekst als inspiratiebron tot expressie centraal staat

Doel:

De leerlingen worden zekerder over lichaam en stemgebruik.
De leerlingen kunnen woorden en gedichten als inspiratie gebruiken om tot spel te komen en in bewegingsspel vormgeven.
De leerlingen kunnen een tekst duidelijk en met intonatie overbrengen op een publiek.
Ze associëren vrijelijk op de betekenis van de tekst, spelen met intonatie en klank vanuit de woorden met hun stem en zetten dit om in bewegingsspel.
De leerlingen presenteren een compilatie van de verschillende interpretaties van tekst/ gedicht in een bijzondere mix van voordracht en bewegingstheater.

Tijdsinvestering:

3 weken, per week 1,25 uur Teksttheater (Tekst) én bewegingstheater (Beweging)

Voor de lessen 1 en 2 wordt de klas gesplitst in groep A en B. 2 lessen van 1,25 uur verdeeld in 45 min en 30 min.
De generale repetitie en de presentatie is met de gehele groep. 

 

Verdere benodigdheden:

Voor de parallel lopende lessen zijn twee ruimtes nodig, een speel- of gymzaal en een leeggeruimd ruim klaslokaal.
 

[RESERVEER HIER]

<< terug naar het overzicht

Organisatie
DRAMADANCE
Type
Projecten, lessen en workshops
Discipline
Dans, Theater
Werkvorm
Actief
Niveau
groep 3 - 8
Periode
in overleg
Plaats
op school
Creatief proces
De leerling kan individueel of samen met een ander een tekst of gedicht gebruiken als inspiratiebron voor het vormgeven van verbaal of non-verbaal dramatisch- en bewegingsspel en kan deze presenteren voor bekend publiek.
Kerndoelen
Kerndoel 54: Uitdrukken en communiceren
Kerndoel 55: Reflecteren
Trefwoorden
Theater
podium
presenteren
uitvoering
voorstelling
optreden
toneel
spel
dramatiek
karakters
personages
expressief
theatraal
uitbeelden
emoties
stem
presentatie
typetjes
beweging
samenspel
samenwerking
thematisch