In deze thematische lesactiviteit zal er een ridderslag plaatsvinden. Maar hoe word je een goede ridder? De leerlingen voeren verschillende opdrachten uit om tot ridder geslagen te worden.
De leerlingen zetten hun creativiteit en samenwerkingsvermogen in om tot verschillende spelvormen te komen, welke ze presenteren.
Doel/inhoud:
- De leerlingen zetten hun creativiteit in om tot verschillende spelvormen- en creaties te komen.
- De leerlingen kunnen spelelementen, zoals wie, wat, waar en wanneer spelend waarneembaar maken.
- Tijdens mijn bezoek kunnen de leerlingen samenwerken om tot creatieve scènes te komen.
- Na mijn bezoek hebben de leerlingen ervaren om een ander personage te spelen, waardoor hun empathisch vermogen verder ontwikkeld.
- Na mijn bezoek weten de leerlingen dat het schrijven van een tekst gemakkelijker gaat dan gedacht.
- Na mijn bezoek hebben de leerlingen ervaren om voor een groep te presenteren
Tijdsinvestering:
De lesactiviteit duurt 1,5 uur.
De docent zal een half uur voor aanvang van de lesactiviteit aanwezig zijn voor voorbereidingen.
Benodigdheden:
- Een speel- of gymlokaal waar ruimte is om te bewegen.
- Verschillende materialen om het voorstellingsvermogen te vergroten. Denk aan: stokken, sjaals, knuffels, ballen, stoelen, tafels, kledingstukken, etc.
- De mail naar de leerkracht voor de leerlingen waarin de dag, tijd, plaats en belang van de themadag staat beschreven. Het is belangrijk dat de leerkracht dit met de leerlingen doorneemt.
Opmerkingen:
De voorbereidingstijd zitten bij de kosten inbegrepen. De activiteit duurt 1,5 uur.
